Nieuws

Helpen we honger de wereld uit?

13-02-2018

Broederlijk Delen stelt vandaag haar nieuwe campagne 'Help honger de wereld uit’ voor

815 miljoen mensen in de wereld lijden honger. Dat is één op negen. Drie vierde van de mensen die honger hebben, woont op het platteland. Het zijn veelal boeren uit ontwikkelingslanden, dus zij die zelf het voedsel kweken. Steeds vaker moeten boeren wereldwijd overleven in moeilijke omstandigheden: het klimaat verandert, landbouwgrond wordt schaarser en als boer krijg je geen eerlijke prijs voor het harde werk. Daardoor komen boeren amper rond en voeden ze hun gezin met minderwaardig voedsel.

Broederlijk Delen zoomt tijdens de campagne 2018 in op Oeganda, een land rijk aan vruchtbare grond en zoet water, met een relatief gunstig klimaat. Een land dat ook de voorraadschuur van Oost-Afrika wordt genoemd omdat het voor tal van landbouwproducten meer produceert dan nodig is om de eigen bevolking te voeden. Net daarom is Oeganda een mooi voorbeeld om aan te tonen wat er vandaag misloopt in het globale landbouw- en voedselsysteem. 1 op 4 Oegandese families lijdt aan ondervoeding en komt niet aan voldoende voedingsstoffen. Dat gebrek bedreigt de gezondheid, vooral van kinderen. 

De campagne ‘Help honger de wereld uit’ van Broederlijk Delen gaat over honger bestrijden en voorkomen op lange termijn. Ondervoeding en honger zijn niet alleen een Oegandees probleem. Het is een wereldwijd én structureel probleem. Met deze campagne vraagt Broederlijk Delen om ook kritisch te zijn tegenover ons huidige voedselsysteem. Dit kan onder andere door de petitie te tekenen of een actie te organiseren om de campagne breed bekend te maken. 

Vandaag lanceerde Broederlijk Delen haar campagne met een ludieke persactie in Brussel. Om de realiteit uit Oeganda dichterbij te halen, opende Broederlijk Delen een Oegandees pop-uprestaurant. Wie aanschoof, kreeg een portie van het Oegandese gerecht posho met wat bonen. Dat vult de maag, maar bevat lang niet alle voedingsstoffen die we nodig hebben om gezond te kunnen leven. 

Het kán anders. Door voedsel op een duurzame manier te produceren, met respect voor mens, dier en natuur.

Foto's: Thomas De Boever

Partner

Studio Globo is partner van Broederlijk Delen. 

Wil je met deze campagne aan de slag in de klas? Wij maakten kant-en-klaar lesmateriaal: de fotoset van Conrad voor kleuters en eerste graad lagere school. De workshops Aan Tafel en FoodWiseAction, en een online spel ‘Vind je mij’ voor het secundair onderwijs. 

Alle materiaal voor het onderwijs