Nieuws

Leerkracht aan het woord: Els De Latter

04-01-2018

Els De Latter staat voor de klas in Freinetschool De Loods in Gent. Samen met haar duopartner neemt ze de leerlingen van De Kajuit, de eerstegraadsklas, mee op sleeptouw. In ons gesprek hebben we het over hoe Els als leerkracht norm- en stereotypedoorbrekend probeert te werken en hoe ze een open houding tegenover diversiteit wil laten groeien bij haar leerlingen.

Diversiteit in de klas

Werken rond diversiteit zit bij Els vaak in kleine dingen. Ze staat voor een gemengde klasgroep. Die diverse context creëert voor haar veel potentieel om rond diversiteit te werken. Els merkt op dat het belangrijk is om dat wel op een genuanceerde manier te doen. De formulering ‘En, hoe is dat bij jullie?’ probeert Els in haar klas bijvoorbeeld te vermijden. “Enkele leerlingen hun ervaringen staan niet representatief voor een volledige cultuur en bovendien loop je zo het risico dat je net benadrukt dat de leerlingen ‘anders zijn’. Het is belangrijk om subtiel op zoek te gaan naar diversiteit en dingen positief open te trekken. En dat zonder verschillen te ontkennen”.

Els vindt het belangrijk om ook de diversiteit in talen positief te benaderen en daar actief op in te zetten. “Want ook in de manier waarop je omgaat met meertaligheid in de klas, geef je visie mee over diversiteit. Door positief om te springen met de diversiteit aan talen ga je onrechtstreeks ook werken aan een houding van openheid bij kinderen. Zo toon je dat diversiteit aan talen een realiteit en normaliteit is. Ruimte laten voor kinderen hun moedertaal op school is bovendien ook belangrijk voor kinderen hun zelfbeeld. Zo toon je aan deze kinderen dat de eigen taal, een deel van hun identiteit, er mag zijn.”

Het feit dat de school in een diverse buurt ligt, vindt Els ook een dankbaar gegeven. Els geeft het voorbeeld van een project rond eten waarbij het de bedoeling was om met de klas een eigen restaurant te openen. In functie van dit project ging men kijken en eten in een restaurant om te zien hoe alles er in zijn werk ging. Ze gingen hiervoor eten in een Turks restaurant, maar zonder dat expliciet zo te benoemen. Ze gingen naar het restaurant om te kijken hoe een menukaart eruitzag en wie er allemaal werkte in een restaurant.  Niet om te zien hoe een Turks restaurant eruitziet. Terwijl de kinderen leerden over het restaurant, leerden ze ondertussen ook onrechtstreeks bij over culturele diversiteit.

In de klas speelt ook de keuze van het lesmateriaal een belangrijke rol. Bij het aanmaken van lesblaadjes probeert Els met heel uiteenlopende dingen rekening te houden. Bij vraagstukken en dicteezinnen probeert ze bijvoorbeeld te werken met namen van kinderen uit de klas. Ook bij kleurprenten en afbeeldingen gebruikt ze divers beeldmateriaal. Daarbij merkt ze op dat je bij de eerste Google-zoekopdrachten vaak terechtkomt bij ‘witte’ of typische beelden. Dus moet je wel vaak iets meer je best doen om op zoek te gaan naar meer gevarieerde beelden.

Els wil een openheid naar diversiteit stimuleren en vooroordelen voorkomen. Maar daarnaast vindt ze het ook belangrijk om vooroordelen bespreekbaar te maken in de klas. “Als een leerling een bepaalde uitspraak doet, wimpel het niet weg, maar trek de zaak open door een gesprek aan te gaan en vragen te stellen”.

 

Dit artikel verscheen in Wereldreis. Foto: Els De Latter.

We zijn benieuwd naar hoe jij de wereld in je klas brengt! In deze reeks laten we telkens een leerkracht aan het woord. Mogen we jou interviewen? Laat het ons weten!