Sporen van kolonisatie
Via een spelvorm ervaren de leerlingen het verschil in vrijheid tussen Europeanen, Congolezen en évolués in Elisabethstad van 1954. Ze leggen in de nabespreking de link naar (on)vrijheid vandaag.
Wat?
Via het lesmateriaal denken de kinderen na over hoe we beter kunnen samenleven en uitsluiting en discriminatie kunnen tegengaan. Dit aanbod is gebaseerd op de inhoud van ons gratis lespakket 'Sporen van kolonisatie', die het koloniale verleden tussen de Democratische Republiek Congo en België bespreekbaar maakt in de klas. Leerkrachten moeten vooraf minstens Kern 1 gedaan hebben. Deze voorbereiding neemt 100 minuten of twee lesuren in beslag: https://sporenvankolonisatie.studioglobo.be/kern-1/. Na de beleving worden de inleefervaring en de gevoelens die dit losmaakt besproken.
Het traject bestaat uit 3 stappen:
- Digitaal leerpad voor de leerkracht: Zo bereid je jezelf inhoudelijk voor.
- Aan de slag in de klas: Gedurende 3 lesuren verdiep je je aan de hand van kant-en-klaar lesmateriaal met de leerlingen in het thema.
- Gebrek aan vrijheid: Studio Globo begeleidt het leerrijke en interactieve inleefspel 'Gebrek aan vrijheid' in je klas. Duur: 150 minuten.
Prijs
Scholen boeken de workshop voor € 275.
Gentse scholen kunnen kosteloos de sporen van kolonisatie onderzoeken. De kosten voor deelname aan het inleefspel worden door stad Gent gedragen. De sessies gaan door in januari '25 en maart '25.
Praktisch
Om in te schrijven of voor meer info mail je naar de vestiging van jouw regio:
- Gent: gent@studioglobo.be
- Antwerpen: antwerpen@studioglobo.be
- Roeselare: roeselare@studioglobo.be
- Hasselt: hasselt@studioglobo.be
- Brussel: brussel@studioglobo.be
Voor secundaire scholen
Secundaire scholen over heel Vlaanderen en Brussel kunnen rond dit thema een workshop op maat boeken. In 2 of 3 lesuren wordt gewerkt rond het koloniale verleden, privileges en vooroordelen en de nood aan dekolonisering.
Meer info via secundair@studioglobo.be.