Jaarverslag 2019: Basisonderwijs - niet-begeleid aanbod

Naast ons begeleid aanbod zijn de niet-begeleide materialen, waarmee leerkrachten zelf aan de slag kunnen, een belangrijk onderdeel van ons aanbod voor het basisonderwijs.

Uitleendienst

Er zitten 13 verschillende speel-, doe- en ontdekkoffers in het aanbod. Van elke koffer heeft Studio Globo in je buurt een aantal exemplaren. In 2019 waren de koffers samen gedurende 326 weken uitgeleend. Maar de potentiële capaciteit ligt flink wat hoger. Om de dalende trend in de kofferontlening tegen te gaan, voerden we in september 2019 een nieuw kofferplan in. Daarin scheppen we eenheid in zowel de prijzen als de uitleenduur van de verschillende koffers, en tegelijk plannen we een update voor een aantal oudere koffers. Wordt dus vervolgd in 2020!

Wist-je-dat...

• maart de meest populaire uitleenmaand is, gevolgd door mei en oktober?
  • de speelgoedkoffer de meest ontleende koffer is? Gevolgd door de kleuterkoffer ‘Kwansi en ik’ en de Indiakoffer.

Naast koffers leent Studio Globo ook mediapakketten uit. Die worden meestal ontleend door leerkrachten die naar het inleefatelier komen met hun klas. In 2019 waren de mediapakketten gedurende 1.176 weken uitgeleend aan leerkrachten en scholen.

Lesmagazines

In januari 2019 lanceerde Studio Globo WaW, een nieuw digitaal lesmagazine voor leerkrachten lager onderwijs. WaW staat voor Werk aan de Wereld. Het volgt 'Wereldreis' op. Die overgang kwam er na een grondige evaluatie. De focus ligt voortaan digitaal, want zo kunnen we meer filmpjes en goed beeldmateriaal ter beschikking stellen. Het werkt op smartboards en bovendien trekt het ook een jonger publiek aan.

De Wereldkalender van 11.11.11 blijft een belangrijke plek behouden in het nieuwe magazine, met telkens een filmpje bij de foto van de maand én een kant-en-klare activiteit voor de klas.

Na één jaar WaW tellen we 392 abonnees, en dat aantal groeit gestaag. Eind 2019 lanceerden we een nieuwe website, waarop WaW een nieuw, gebruiksvriendelijk platform kreeg. De effecten daarvan op ons aantal abonnees zullen we zien in de cijfers van het volgende jaarverslag.

Een jaarabonnement op WaW is te bestellen via onze webshop

Studio Globo verspreidt ook het kindermagazine SamSam. Het is een Nederlands tijdschrift voor klassen, waarvan wij de Belgische verdeler zijn. Daarvan verdeelden we in 2019 305 exemplaren, op 94 adressen. Je kan het eveneens op onze site bestellen.

Fotosets

We maken elk jaar een nieuwe fotoset voor jonge kinderen in het kader van de Broederlijk Delencampagne. In 2019 lanceerden we ‘Kamila in Guatemala’. Tijdens de campagne werden 1.184 stuks verkocht. 504 basisscholen gingen aan de slag met de fotoset.

Los van de fotoset werken we jaarlijks mee aan de brochure die Spoor ZES (een dienst van Chirojeugd Vlaanderen) ontwikkelt voor het basisonderwijs in het kader van de campagnes van Broederlijk Delen en Welzijnszorg.

Andere publicaties die we verspreiden:

Lesmateriaal dat we digitaal aanbieden:

Bekijk ook de cijfers van ons begeleid aanbod in 2019

Jaarverslag 2019 infografiek 04 niet begeleid aanbod basisonderwijs BAO