Jaarverslag 2019: Saved by the Bell

Zeker 500 scholen namen op vrijdag 4 oktober 2019 deel aan Saved by the Bell, onze jaarlijkse belactie voor goed onderwijs.

De exact 500 officieel geregistreerde scholen zijn goed voor 132.152 leerlingen en 7.579 leerkrachten. Het echte aantal deelnemers ligt nog wat hoger, want niet elke school registreert zich.

De leerkrachten waren ook actief op de website www.savedbythebell.be. Ze downloadden 523 keer de uitgewerkte les voor de kleuters, 1.302 keer de les voor het lager onderwijs en 348 keer de les voor het secundair.

Saved by the bell houdt in: massaal de schoolbel luiden en zo aandacht vragen voor het recht op goed onderwijs voor iedereen. Dit sluit aan bij de Internationale dag van de Leerkracht: “Dag in dag uit staan leerkrachten klaar om kwalitatief onderwijs te bieden aan hun leerlingen. Daarvoor zijn we hen enorm dankbaar. Maar wereldwijd zijn er veel leerkrachten die in moeilijke omstandigheden moeten werken. Wereldwijd zijn er ook miljoenen kinderen die geen leerkrachten hebben en om allerlei redenen niet naar school kunnen gaan.”

Saved by the bell is een symbolische actie in scholen, hier, maar ook in het buitenland.

Enkele scholen hebben samen met hun partnerschool in het buitenland gebeld. Dat waren heel intense ervaringen voor de leerlingen en de leerkrachten.

De actie past in het kader van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) en sluit specifiek aan bij SDG 4: kwaliteitsonderwijs.

Vele scholen werkten met het uitgewerkte lesmateriaal of het inhoudelijk aanbod van Studio Globo, maar er waren ook scholen die er een creatieve of originele invulling aan gaven.

Minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo ging op bezoek in het Groene Lilare in Opbrakel. De vertegenwoordigers van het leerlingenparlement konden zo vragen stellen aan een echte minister.

In 2019 kreeg het actiemodel voor de lerarenopleidingen een update. Met een opvallende en kleurrijke stand in de inkomhal van de hogeschool werden studenten uitgedaagd om deze zin aan te vullen: “Ik wil als leerkracht het verschil maken door …”

De studenten konden een foto maken met hun boodschap en die vervolgens aan het infopaneel ophangen. 21 vestigingen van hogescholen met een lerarenopleiding hebben zo’n stand bij ons aangevraagd. Er werden ook bijna 6.000 postkaarten verspreid. Met die actie kunnen studenten een kaartje sturen naar een leerkracht die iets voor hen heeft betekend.

Saved by the bell werd ook in 2019 opgepikt door de nationale en regionale pers

Een aantal sfeerfoto's: