Jaarverslag 2019: Sporen van Kolonisatie

Sporen van kolonisatie
Foto: Ans Brys

Sinds 2018 beschikt Studio Globo over een educatief aanbod om het thema dekolonisatie te bespreken in de klas. Het lespakket staat op sporenvankolonisatie.studioglobo.be

De workshop 'Gebrek aan vrijheid'

Op vraag van de stad Sint-Niklaas werkten we in 2019 een workshop uit voor leerlingen van 10 tot 14 jaar. De workshop is gebaseerd op het spel ‘Gebrek aan vrijheid’, een onderdeel uit het lespakket.

Vier Sint-Niklase leerkrachten namen met hun klassen deel aan de workshop. Ook in enkele Antwerpse klassen mochten we deze workshop introduceren.

In totaal bereikten deze workshops 271 deelnemers, verspreid over 12 sessies.

Het initiatief krijgt trouwens navolging: in 2020 geven we deze workshops opnieuw in Sint-Niklaas en in Gent. De begeleide workshop verlaagt de drempel voor leerkrachten om met het thema ‘dekolonisatie’ aan de slag te gaan in de klas.

Het online lesmateriaal

In 2018 vonden 788 unieke bezoekers de weg naar het online lespakket. In 2019 waren er 1.318 bezoekers. Sinds september 2019 breidden we de doelgroep uit: ook de eerste graad van het secundair onderwijs kan perfect aan de slag met het lesmateriaal. Of daar de reden ligt voor de stijging in het aantal bezoekers, weten we niet zeker. We hebben te weinig informatie over wie die bezoekers precies zijn.

Jaarverslag 2019 infografiek 06 sporen kolonisatie