CAPTCHA

Jaarverslag 2020: een coronajaar

Op 16 maart 2020 kondigde de federale regering een lockdown af om de gezondheidscrisis door de COVID 19-pandemie in te dijken. De scholen gingen dicht, onze werking viel plots voor een belangrijk stuk stil. ‘Corona’ werd hét ordewoord voor de rest van het jaar en overheerst ook ons jaarverslag. 

Tussen 16 maart en het einde van het schooljaar vielen 500 activiteiten met scholen weg. We maakten ruimte vrij in het najaar om een grote inhaalbeweging te kunnen maken. Heel veel scholen tekenden daarop in. De zomer gebruikten we om onze vormingen digitaal te maken en onze inleefateliers en scenario’s aan te passen zodat alles coronaproof zou kunnen verlopen. Maar helaas, half oktober belandde het land in lockdown 2. De scholen gingen dicht. We moesten opnieuw bijna 300 activiteiten annuleren… 

BASISONDERWIJS

In 2020 bereikten we, samen met leerkrachten, 101.700 leerlingen van het basisonderwijs. Dat is 30% minder dan in 2019. Toch is het bereik, gegeven het coronajaar, nog erg hoog. Voor de periodes waarin de overheidsmaatregelen deelname toelieten, stonden de scholen aan te schuiven. De succesvolle inschrijvingen voor de geplande inhaalbeweging voor het najaar 2020, zorgen voor een hoopvolle indicatie. 
Er werd in 2020, door herschikkingen ten gevolge van corona, meer ingezet op de niet-begeleide leermiddelen. 

SECUNDAIR ONDERWIJS 

In 2020 bereiken we met onze begeleide en niet-begeleide leermiddelen 55.536 scholieren van het sec. onderwijs, dat is ong. 30% lager dan het cijfer van 2019. Dit komt door corona, waarbij de begeleide werkvormen veel minder werden geboekt. De niet-begeleide werkvormen, zoals de actualessen en lespakketten, bleken in de coronaperiode geliefd bij leerkrachten. 

Met de door ons begeleide workshops en trajecten realiseerden we in 2020 een direct bereik van 2.386 leerlingen. Dat is een stevige daling die helemaal aan de coronapandemie is toe te schrijven. Door de boekingsdynamiek binnen het secundair onderwijs, waar boekingen voor workshops doorheen het jaar binnenkomen, is het onmogelijk een realistische schatting te maken van het mogelijke bereik, los van corona. Voor onze trajecten Climate Challenge en Brussel Beleven, waar leraren wel ruim op voorhand op intekenen, zien we dat het aantal gereserveerde sessies op peil blijft, ook al konden we ze niet allemaal realiseren o.w.v. de pandemie.

Door de covid19 gezondheidscrisis en de weinige bezoeken aan scholen konden we wel inzetten op het ontwikkelen van nieuwe leermiddelen. Zo herwerkten we onze workshop FoodWise Action die vanaf september in de nieuwe vorm zou doorgaan. Na heel wat geëxperimenteer met het ontwikkelen van een digitale begeleide workshop, verlieten we deze piste en maakten we een digitaal leerpad van onze meest populaire workshop Aan Tafel. 

In het najaar werkten we aan verschillende nieuwe leermiddelen die in de loop van 2021 beschikbaar zullen zijn:

  • een gloednieuwe workshop JonggeLuid – te boeken vanaf 1/2/2021
  • een lessenreeks rond internationale samenwerking – i.s.m. 11.11.11 en Broederlijk Delen – beschikbaar op 1/9/2021.

En we beslisten vroeger dan gepland van start te gaan met een grondige herwerking van ons traject Brussel Beleven.

HOGER ONDERWIJS

We gaven in 2020 vorming aan 1.061 studenten van de lerarenopleiding. Door corona is dit een logische daling met ong. 20%. Aangezien we vorig jaar al de indicator niet haalden, is dit nu uiteraard nog minder het geval. Niet in dit cijfer meegerekend zijn de studenten die betrokken waren bij Saved by the bell, een laagdrempelige eerste kennismaking met Studio Globo. Maar ook hier is dit cijfer (3.115) beduidend minder dan 2019 (meer dan gehalveerd).

Terug naar het overzicht

 

Afbeelding met link
jaarverslag 2020 corona impact