Jaarverslag 2022: bereik hoger onderwijs
Aangezien de leerkracht de belangrijkste partner is voor de realisatie van onze doelstelling, spreken we hem reeds aan tijdens zijn opleiding. Samen met lectoren van de lerarenopleidingen geven we impulsen om solidariteitseducatie in de lerarenopleiding te implementeren. Sinds 1987 is hier expertise opgebouwd. Er wordt met heel wat hogescholen met een lerarenopleiding samengewerkt. Deze contacten laten toe om de integratie van ‘global education’ in het curriculum van de lerarenopleiding te bevorderen. De vorming betreft zowel de persoonlijke motivatie van de studenten voor solidariteit, als hun toerusting voor solidariteitseducatie in de toekomstige klaspraktijk
Bij onze vormingen voor de lerarenopleiding vormt het inleefatelier deels de spil van de opleiding. Daarnaast geven we de studenten ook concrete tips voor de lespraktijk, gaan we in op de rijkdom van diversiteit en stimuleren we betrokkenheid en solidariteit. We gaven in 2022 vorming aan 1.173 studenten van de lerarenopleiding.
In Hasselt werd in samenwerking met Welzijnszorg een nieuwe activiteit ontwikkeld in het atelier 'Achter de Muur'. De sessie 'Iedereen gelijk in de wijk?' laat deelnemers in de schoenen staan van buurtbewoners uit Runkst, waar het inleefatelier gevestigd is. Deelnemers aan het inleefspel beleven allerlei situaties die mensen in armoede dagelijks meemaken. Zo voelen ze zelf aan hoe complex de armoedeproblematiek is.
Met ons aanbod bereiken we 16 van de 35 hogescholen met lerarenopleiding basisonderwijs of kleuteronderwijs.
Voor studenten van de lerarenopleiding secundair onderwijs vonden 12 sessies plaats.