CAPTCHA

Jaarverslag 2023: basisonderwijs - niet-begeleid aanbod

Dit zijn onze niet-begeleide materialen, waarmee leerkrachten zelf aan de slag kunnen.

Uitleendienst 

Er zitten 12 verschillende speel-, doe- en ontdekkoffers in het aanbod. Van elke koffer heeft Studio Globo in je buurt een aantal exemplaren. In 2023 waren de koffers samen gedurende 360 weken uitgeleend. 

Bij de bepaling van de strategische keuzes voor het meerjarig programma 2022-2026 is een vernieuwde kofferwerking als één van de prioriteiten vastgelegd: We kiezen voor een veranderingstraject voor de kofferwerking, zowel inhoudelijk als logistiek. We willen onderzoeken wat een koffer dient te zijn en hoe we best aansluiten bij noden van leerkrachten en onze eigen doelstellingen. Het doel is een vernieuwde kofferwerking met gepaste bezettingsgraad.

Afbeelding met link

Lesmagazines

WaW is het digitale lesmagazine van Studio Globo. Bestaande WO-thema’s bekijken we met een Studio Globo-bril: mondiaal, intercultureel, genuanceerd. WaW verschijnt 8 keer per jaar, telkens rond een ander thema. Verder zijn er ook inhoudelijke tips beschikbaar waar leerkrachten zelf mee aan de slag kunnen. Het partnerschap tussen Studio Globo en 11.11.11 zorgt ervoor dat de Wereldkalender van 11.11.11 in de kijker wordt gezet in ons magazine, met telkens een kant-en-klare activiteit erbij. We focussen op digitaal, kwalitatief beeld-, film- en lesmateriaal waar leerkrachten op kunnen bouwen. 

Begin 2023 besliste het beleidsteam om WaW gratis te maken voor alle gebruikers. In 2023 werd deze omschakeling naar de nieuwe WaW (januari 2024) voorbereid. Om te voorkomen dat we veel betalende abonnees een deel van hun abonnementskosten zouden moeten terugbetalen, werd de prijs voor een WaW-abonnement in onze webshop al vanaf juni 2023 op 
€ 0,00 gezet. 

Vanaf juli was WaW gratis en het effect daarvan is heel duidelijk zichtbaar.
908 mensen activeerden een WaW-account in de tweede jaarhelft van 2023. We merkten vooral een groot effect van de bekendmaking van ons materiaal in facebookgroepen voor leerkrachten lager onderwijs. Na onze ‘WaW wordt gratis-campagne’ eind augustus registreerden er zich op drie dagen tijd meer dan 360 nieuwe abonnees.

Het is de bedoeling dat we in de toekomst kunnen rapporteren over ‘actieve gebruikers’ en ‘andere’, maar tot nu toe hebben we hier geen zicht op. We voorzien verdere data-analyse mogelijkheden in de backend van onze website.
 

Samsam

In mei werd ons door de uitgeverij van SamSam (Young & Connected) meegedeeld dat SamSam zou fuseren met het kindertijdschrift KidsWeek. Een inhoudelijke analyse van Kidsweek wees echter uit dat de inhoud sterk geënt was op de Nederlandse context. Ook gezien het gestaag dalende aantal abonnees over de jaren heen, de beperkte inkomsten en de niet-evenredige werklast besloten we om de verspreiding van het tijdschrift SamSam in Vlaanderen niet verder te zetten.

Afbeelding met link

Fotosets 

Elk jaar maken we samen met Broederlijk Delen voor het kleuter en eerste graad basisonderwijs een fotoset die inspeelt op de campagne van Broederlijk Delen. Na de campagne blijft dit enkele jaren in het aanbod van Studio Globo.

In 2023 werd de fotoset 'Dulce in Guatemala' verspreid (die in 2022 werd uitgewerkt). Deze fotoset bevat 10 grote A3-kamishibaiprenten en een handleiding met tal van verwerkings-opdrachten. Via een verhaal bij kleurrijke foto’s volgen we het meisje Dulce, dat samen met haar mama Ana in het Guatemalaanse bergdorp Granadillo woont. De rode draad doorheen het verhaal is de rol van toegankelijk drinkbaar water. Heel wat van de activiteiten bij de fotoset hebben dan ook te maken met water. 

Deze fotoset werd in eerste instantie verkocht tijdens de BD-campagne (624 verkochte ex.: in 2023). Uit de cijfers van BD blijkt dat 309 basisscholen aan de slag gingen met de fotoset. 
 

Andere samenwerkingen

Studio Globo werkt elk jaar mee aan de brochure die SpoorZES, dienst van Chirojeugd-Vlaanderen, ontwikkelt voor het basisonderwijs in het kader van de campagnes van Broederlijk Delen en Welzijnszorg.

Voorjaar ’23 verscheen 'Agua es vida, water is leven!', een vakoverschrijdend project dat het campagnethema De 25%-revolutie. op een speelse en belevende manier in de klas brengt. Het bevat aanknopingspunten met de lessen godsdienst, wereldoriëntatie, taal en muzische vorming. Het lesmateriaal bestaat uit een handleiding voor de leerkracht (met een spannend verhaal, kant-en-klare werkvormen, stilvalmomentjes, leuke tips en weetjes), een werkboekje voor de leerlingen en het themalied.

In het najaar verscheen de lesmap ‘Samen deel je meer’ bij de campagne van Welzijnszorg – De strijd tegen armoede winnen we samen. Het bevat een handleiding voor de leerkracht, een spannend verhaal, kant-en-klare lessen met gespreksvormen, actieve momentjes en leuke weetjes. Het extra lesmateriaal was te downloaden op de website van Welzijnszorg.
 

Afbeelding met link

Andere publicaties die we verspreiden: 

De meeste van deze exemplaren worden als presentexemplaren gebruikt.

Bekijk ook de cijfers van ons begeleid aanbod in 2023

 

Terug naar het overzicht

Afbeelding met link
Illustratie van het extern jaarverslag 2023 van Studio Globo