Jaarverslag 2023: bereik hoger onderwijs

Aangezien de leerkracht de belangrijkste partner is voor de realisatie van onze doelstelling, spreken we hem reeds aan tijdens zijn opleiding. Samen met lectoren van de lerarenopleidingen geven we impulsen om solidariteitseducatie in de lerarenopleiding te implementeren. Sinds 1987 is hier expertise opgebouwd. Er wordt met heel wat hogescholen met een lerarenopleiding samengewerkt. Deze contacten laten toe om de integratie van ‘global education’ in het curriculum van de lerarenopleiding te bevorderen. De vorming betreft zowel de persoonlijke motivatie van de studenten voor solidariteit, als hun toerusting voor solidariteitseducatie in de toekomstige klaspraktijk

In 2023 bereikten we met 30 sessies voor toekomstige leerkrachten zo’n 707 (t.o.v. 1.173 in 2022) studenten van de lerarenopleidingen. De dalende trend die we al een aantal jaren vaststellen zet zich door. Dit dwingt ons grondig te analyseren welke strategie en welk aanbod voor deze doelgroep rond wereldburgerschapseducatie aansluit bij de noden en mogelijkheden van deze doelgroep.

In Hasselt werd in samenwerking met Welzijnszorg een nieuwe activiteit ontwikkeld in het atelier 'Achter de Muur'. De sessie 'Iedereen gelijk in de wijk?' laat deelnemers in de schoenen staan van buurtbewoners uit Runkst, waar het inleefatelier gevestigd is. Deelnemers aan het inleefspel beleven allerlei situaties die mensen in armoede dagelijks meemaken. Zo voelen ze zelf aan hoe complex de armoedeproblematiek is. Hiermee werden 2 BaLO-groepen bereikt.

75% van de bereikte studenten volgt een bachelor lerarenopleiding lager onderwijs. 25% volgt de bachelor lerarenopleiding kleuteronderwijs.

Met ons aanbod bereiken we 14 van de 35 hogescholen met lerarenopleiding:

• 10 van de 19 opleidingen lerarenopleiding basisonderwijs.
  • 4 van de 16 opleidingen lerarenopleiding kleuteronderwijs.

Voor studenten van de lerarenopleiding secundair onderwijs vonden 4 sessies plaats.

Illustratie van het extern jaarverslag 2023 van Studio Globo