Jaarverslag 2023: Het belang van leerkrachten

In 2023 bereikten we 7.892 leerkrachten. 5.577 daarvan zijn leerkrachten basisonderwijs, 2.251 leerkrachten secundair onderwijs en 64 lectoren van de lerarenopleidingen. 84,5% van de bevraagde leerkrachten geeft aan dat ze zich, na deelname aan ons aanbod, meer gemotiveerd en meer competent voelen voor het stimuleren van solidaire verbondenheid en actie op school.

In 2023 gingen al onze vormingen voor leerkrachten opnieuw fysiek op de werkplekken door. De digitale componenten die werden uitgewerkt tijdens corona bleven beschikbaar voor de leerkrachten, zodat ze indien gewenst nog eens naar de inhoud konden terugkijken kort voor de start van hun traject in de klas.

Als we de evolutie van het effectieve aantal deelnemers aan onze ABC-sessies bekijken, zien we opnieuw een kleine daling. Een verklaring is dat heel wat leerkrachten al alle vormingen hebben gevolgd, of dat er maar een beperkt aantal leerkrachten per school heeft deelgenomen omwille van de moeilijkheid om leerkrachten te vervangen tijdens vormingsmomenten.

Illustratie van het extern jaarverslag 2023 van Studio Globo