Jaarverslag 2023: Saved by the Bell

Op 5 oktober 2023, de Internationale dag van de leerkracht, vond onze 17de editie van Saved by the bell plaats. Met deze actie wil Studio Globo politici en beleidsmakers blijven herinneren aan hun engagement om de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen of Sustainable Development Goals te realiseren, met o.a. de doelstelling 4: Kwaliteitsonderwijs: meer en meer kinderen krijgen toegang tot onderwijs, die een hefboom is voor ontwikkeling en gelijke kansen. Toch zijn er wereldwijd nog steeds 259 miljoen kinderen én jongeren die om allerlei redenen niet naar school kunnen gaan.

Bij deze editie lag de focus bij ‘gender en onderwijs’. Het voorbije jaar bereikten ons immers heel wat berichten over situaties waarin het recht op onderwijs voor meisjes geschonden werd. Of je geboren wordt als jongen of meisje zou geen invloed mogen hebben op je toekomstige schoolloopbaan, maar in de praktijk zijn er heel wat gendergerelateerde verschillen en stereotypen. Met ons gevarieerde lesmateriaal zorgden we ervoor dat leerkrachten hun leerlingen aan het denken konden zetten over de link tussen gender en onderwijs.

112.116 leerlingen en leerkrachten uit 415 scholen vroegen aandacht voor goed onderwijs voor iedereen. Ook dit jaar werden we gecharmeerd door de creativiteit en het enthousiasme van de deelnemers. Er werden posters ontworpen, er werd gezongen en gedanst en er werden natuurlijk heel veel decibels geproduceerd. Bij de schoolbezoeken experimenteerden we met onze deciBELmeter en deciBELattesten. Deze speelse touch werd geapprecieerd en kwam ook in beeld op TV Oost en in een aantal regionale katernen van kranten.

Aantal downloads van lesmaterialen SBTB:

• 492 downloads les kleuteronderwijs
  • 2.507 downloads voor les lager onderwijs
  • 589 downloads voor les secundair onderwijs
  • Het populairste filmpje is het instructiefilmpje van juf Mélanie voor het dansje bij het lied van Saved by the bell. Dit werd in totaal 1.079 keer bekeken.
  • We werden ook blij verrast door een grootschalige deelname door een Don Bosco scholengroep in India. 327 leerkrachten en 8.573 leerlingen riepen op voor goed onderwijs voor iedereen.

Een aantal sfeerfoto's:

De Akker in Egem doet mee met Saved by the bell
Leerlingen van Henri D'Haese uit Gent die een bel blaast voor Saved by the bell
Een foto van de deciBELmeter om de decibels te meten op Saved by the bell
Het Laar uit Dendermonde produceerde 124 decibels voor Saved by the bell.
Een school uit India nam deel aan Saved by the bell.
Foto van de actie Saved by the bell van Studio Globo
Illustratie van het extern jaarverslag 2023 van Studio Globo