Werk aan de wereld in je klas
Dit discussiespel is gebaseerd op het kaartspel ‘hoger-lager’. De leerlingen krijgen een afbeelding te zien van een voorwerp, een voedingsmiddel, een transportmiddel, enz. met een bepaalde klimaatimpact. Ze gaan met elkaar in discussie en geven argumenten waarom de ene afbeelding al dan niet een hogere klimaatimpact heeft dan de andere.
- VERNIEUWD! - Volg je voedsel van boer tot bord. Ervaar concreet wat de impact is van je voedingsgewoontes op mens en milieu. Ontdek alternatieve manieren om voedsel te produceren, verwerken en consumeren.
- Nieuw & coronaveilig -
We maakten van deze workshop een digitaal leerpad: RESTO GLOBO. Leerlingen kunnen het volledig zelfstandig doorlopen en proeven zo van het huidige wereldvoedselsysteem. Wil je onze resto graag aanbieden in je klas? Mail, bel of schrijf ons!
Hoe ga je in de klas op of school aan slag met het thema ‘klimaatverandering’? Wat kunnen leerlingen zelf doen? Hoe bied je een hoopvol perspectief als je over klimaatverandering praat? Wat zijn echte alternatieven? Vanuit onze ervaring met het ontwikkelen van lesmaterialen, educatieve websites, begeleide workshops, schoolprojecten en nascholingen over klimaat, reiken we inhouden en methodieken aan om dit thema op te pakken.
Met de Pacasocokoffer maken je leerlingen kennis met drie kinderen met een boeiend verhaal: Sabha, Yasin en Stacy. Verder krijgen ze de fantastische stopmotionfilm 'Pacasoco' te zien. Zo breng je de thema's migratie en vluchten op een interactieve, duidelijke manier in je klas.
IK DEEL - Daar wordt iedereen beter van!
Delen is hip. Denk maar aan de vele Repair Cafés, weggeefkasten, upcycleworkshops, ruilbeurzen, freecycle groepen... die als paddenstoelen uit de grond schieten. Ook in het basisonderwijs is er potentieel.
‘Wonen en leven in Peru’ is een mondiaal project voor de derde graad lager onderwijs. De leerlingen maken aan de hand van verschillende werkvormen kennis met twee leeftijdsgenoten in Peru: Thais uit de hoofdstad Lima en Luiz uit het Andesdorp Pataypampa. De rijke geschiedenis van Peru en de erfenis ervan worden op muzische wijze verkend. Via webexpedities en een bordspel worden de leerlingen specialisten in de grondstoffenproblematiek en water
Hoe zit dan nu precies met het klimaatprobleem? Hoe reëel is de klimaatopwarming? Wat veroorzaakt dat? Wie ervaart nu al de gevolgen? Zal ons eigen dagelijkse leven er anders gaan uitzien? Zijn er oplossingen voorhanden? Wat kunnen we zelf doen?
Ook dit jaar schotelen we je ons aanbod voor het secundair onderwijs voor op een knappe poster. Bij de poster hoort een werkvorm met een origami-happer, een spelletje dat we allemaal kennen uit onze kindertijd. De happer staat vol smakelijke stellingen over (duurzame) voeding, een thema dat regelmatig opduikt in de materialen van Studio Globo. Dit voorproevertje is kant-en-klaar.
Dat België een historische band heeft met de Democratische Republiek Congo (DRC), weten jullie zonder twijfel. Maar hoe het dagelijks leven in de DRC vandaag verloopt én welke band er nog steeds is tussen beide landen, is misschien onbekend terrein.
Chinees indium in je gsm, Zuid-Afrikaans platina in je tablet, of Peruviaans koper in je koptelefoon; de grondstoffen gebruikt voor onze producten komen van overal ter wereld. En we gebruiken er de helft meer van dan 30 jaar geleden. Hoeveel jaar kan onze samenleving nog gesmeerd blijven draaien als de vraag naar grondstoffen blijft stijgen? Raakt de aarde op?
Hoe wil je delen op school? De nieuwe campagne van onze partner Broederlijk Delen kaart een thema aan dat ons even nauw aan het hart ligt: Delen. Wil je met de campagne aan de slag op school?