Werk aan de wereld in je klas
Via dit project worden je leerlingen uitgedaagd om het koloniale verleden kritisch te verkennen en van daaruit het heden beter te begrijpen. Ze maken via vijf lesactiviteiten met diverse werkvormen kennis met de sporen van het koloniaal verleden. Via het lesmateriaal denken de kinderen na over hoe we beter kunnen samenleven.
Laat je studenten op ontdekking gaan in enkele bruisende en superdiverse wijken tijdens Diversiteitslabo BXL. In kleine groepen zoeken ze zelf hun weg in de wijken Marollen, Matongé en Kuregem. Ze krijgen uitdagende opdrachten en komen in contact met bevlogen medewerkers van wijkorganisaties die elke dag bezig zijn om het sociale weefsel in de wijken te versterken.
Tijdens deze vormingsdag onderzoeken studenten hoe zij als leerkracht positief kunnen omgaan met diversiteit in en buiten hun klas.
Als docent kies je uit een aantal modules om optimaal aan te sluiten bij de voorkennis van de studenten. Daarbij verkennen de studenten:
Studio Globo Antwerpen ligt in een wijk waarin mensen met een zeer verschillende achtergrond en afkomst samenleven. We hebben zelfs een heus 'verhalennest' waar Kidas, inwoner van Borgerhout, verhalen schrijft over de buurt. Willen jij en je leerlingen Kidas helpen om zijn personages vorm te geven? Vertrek dan mee op schrijverstocht en ontdek de positieve verhalen van deze bruisende wijk.
Tijdens deze workshop ontdekken de studenten hoe ze met jonge kinderen aan de slag kunnen gaan met de brede diversiteit in de klas, in de eigen samenleving en wereldwijd.
Tijdens deze vormingsdag ervaren studenten hoe zij als leerkracht positief kunnen omgaan met diversiteit in en buiten hun klas. Tijdens het eerste deel van de voormiddag staan we stil bij beeldvormingsmechanismen. Daarna maken de studenten actief kennis met de superdiverse realiteit van Brussel. Ze bezoeken in kleine groepjes een Brusselse wijk aan de hand van een wandelgids met fotozoektocht en opdrachten.
Diversiteit is een realiteit in elke klas. Achter de schoolpoort schuilt een waaier aan gelijkenissen en verschillen op het vlak van uiterlijk, levensstijl, talenten, interesses, familiale en etnische achtergrond, talenkennis...
Het inleefatelier ‘Over de strepen’ ligt midden in Kuregem, een superdiverse kansarme wijk in Brussel. Tijdens de buurtwandeling schrijven de leerlingen samen met Zebcolab-gast Glory mee aan een nieuw verhaal over de wijk.
Tijdens deze buurtwandeling gaan je leerlingen op verkenning in Runkst. Runkst is voor veel mensen (zelfs voor inwoners van Hasselt) een ongekende buurt, ver weg van de ‘winkelstad’, ergens verstopt achter het station. Het is nochtans een diverse en superboeiende omgeving.
Via verschillende werkvormen staan de studenten stil bij hun eigen beeldvorming. Ze verwerven inzicht in hoe zij het proces van beeldvorming bij hun leerlingen kunnen sturen met behulp van didactische materialen. We laten hen ook het inleefatelier zelf ervaren.
Marie-Hélène, Amina, Hakim, Kaçper en Thomas vormen samen de verhalenbende! Samen beleefden ze al heel wat spannende avonturen in Roeselare. Ze schreven hier al honderden boeken over! Nu hadden ze het idee om een verhaal te schrijven over hun leven in Roeselare, maar ook als dikke vrienden van elkaar. “Het grote vriendenboek”. Maar…tijdens het schrijven vindt het noodlot plaats.