Werk aan de wereld in je klas
Tijdens deze workshop ontdekken de studenten hoe ze met jonge kinderen aan de slag kunnen gaan met de brede diversiteit in de klas, in de eigen samenleving en wereldwijd.
Via verschillende werkvormen staan de studenten stil bij hun eigen beeldvorming. Ze verwerven inzicht in hoe zij het proces van beeldvorming bij hun leerlingen kunnen sturen met behulp van didactische materialen. We laten hen ook het inleefatelier zelf ervaren.
Onze wereld wordt gekleurd door heel wat diversiteit. De ‘andere wereld’ begint bij degene die naast ons zit, bij de kleuters uit jouw klas. Een uitdagend en rijk klasmilieu dat diversiteit ademt, herken je aan de inrichting van de speelleerplekken, de hoeken, de klasaankleding en het aanbod van materialen en activiteiten.
Marie-Hélène, Amina, Hakim, Kaçper en Thomas vormen samen de verhalenbende! Samen beleefden ze al heel wat spannende avonturen in Roeselare. Ze schreven hier al honderden boeken over! Nu hadden ze het idee om een verhaal te schrijven over hun leven in Roeselare, maar ook als dikke vrienden van elkaar. “Het grote vriendenboek”. Maar…tijdens het schrijven vindt het noodlot plaats.
Laat je studenten op ontdekking gaan in enkele bruisende en superdiverse wijken tijdens Diversiteitslabo BXL. In kleine groepen zoeken ze zelf hun weg in de wijken Marollen, Matongé en Kuregem. Ze krijgen uitdagende opdrachten en komen in contact met bevlogen medewerkers van wijkorganisaties die elke dag bezig zijn om het sociale weefsel in de wijken te versterken.
Tijdens deze vormingsdag onderzoeken studenten hoe zij als leerkracht positief kunnen omgaan met diversiteit in en buiten hun klas.
Als docent kies je uit een aantal modules om optimaal aan te sluiten bij de voorkennis van de studenten. Daarbij verkennen de studenten:
Via het inleefproject ‘De wereld in je klas: Guatemala’ maken leerlingen op een heldere en prikkelende wijze kennis met de leefwereld van mensen in Guatemala.
Wat is en hoe werkt cultuur? Waarom loeren cultuurconflicten steeds om het hoekje? Via praktijkoefeningen pas je de theorie toe. Na deze training voel je je klaar om op intercultureel avontuur te vertrekken.
In deze workshop zoeken we naar hefbomen om op een constructieve manier met cultuurverschillen om te gaan. Niet ‘culturen' maar mensen ontmoeten elkaar!
Tijdens deze vormingsdag ervaren studenten hoe zij als leerkracht positief kunnen omgaan met diversiteit in en buiten hun klas. Tijdens het eerste deel van de voormiddag staan we stil bij beeldvormingsmechanismen. Daarna maken de studenten actief kennis met de superdiverse realiteit van Brussel. Ze bezoeken in kleine groepjes een Brusselse wijk aan de hand van een wandelgids met fotozoektocht en opdrachten.
Ga samen met collega’s op ontdekking in het superdiverse Brussel en maak kennis met inspirerende wijkinitiatieven. Vanuit de concrete beleving van een Brusselse wijk, gaan we met elkaar in dialoog over identiteit, diversiteit, armoede…
Diversiteit is een realiteit in elke klas. Achter de schoolpoort schuilt een waaier aan gelijkenissen en verschillen op het vlak van uiterlijk, levensstijl, talenten, interesses, familiale en etnische achtergrond, talenkennis...
Voorleesweek 2019. Een veelheid aan voorleesrituelen, een veelheid aan verhalen. Wij zetten onze favorieten voor jou op een rijtje.
In de Brusselse rand bezochten scholen de theatervoorstelling 'Het Ding en ik'. Studio Globo verzorgde een workshop die dieper inging op de ervaringen van de voorstelling.
In 2022 ontvangen we jullie graag in ons nieuwe inleefatelier 'Over de strepen'!
Geef jij les in de 2de of 3de graad secundair onderwijs? Dan geven wij jou 5 redenen om in 2024 de workshop 'Strijdwaardig!' te boeken!
Toekomstige leerkrachten basisonderwijs van VIVES Kortrijk kwamen naar Brussel om de superdiverse samenleving in actie te zien. Ze verkenden de wijken Marollen, Matongé en Kuregem.
Op 2 mei kwam de minister van Brussel, Jeugd, Media en Armoedebestrijding langs bij de Studio Globo-werking in Brussel. Hij ging in gesprek met de educatief medewerkers, deed een verhalentocht door Kuregem en stapte in het inspirerende decor van ‘Over de strepen’, waar hij de vele talenten en heldendaden van de leerlingen zag.